דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


דלקת רחם-מתים מזה 

מאת    [ 25/10/2009 ]

מילים במאמר: 956   [ נצפה 3274 פעמים ]

כלבה לא מעוקרת מתייחמת ייחום ראשון לרוב לאחר גיל 6 חודשים, (תלוי בגזע הכלבה),חתולה בסביבות גיל 5 חודשים, בתהליך הייחום הגוף עובר לא מעט תהליכים ע"מ להכין עצמו לכניסה להריון, אך לעיתים דברים משתבשים.
דלקת רחם הנה מחלה קשה מאוד עד קטלנית בכלבות וחתולות ,המחלה נגרמת עקב הפרעות הורמונאליות( המערכת ההורמונאלית),וחיידקים אשר הצליחו לחדור לרחם .
מיקה כלבת גולדן רטריוור בד"כ בריאה מאוד שמחה ובעלת תאבון ,לא מעוקרת הגיעה למרפאה עקב תלונה של עייפות ,וחוסר רצון לאכול(חוק אצלי במרפאה אומר: גולדן שלא אוכל= גולדן חולה),לאחר תשאול קצר התברר כי היא גם שותה הרבה ומטילה שתן בכמות רבה מהרגיל,
כאמור דלקת רחם הנה תופעה תחלואתית הנגרמת עקב שינויים הורמונאליים ברירית הרחם ,
נסביר תחילה מעט על המערכת של הרחם בייחום:
שני הורמוני מין ,המופרשים על ידי השחלות בעת הייחום לוקחים חלק כסיבה/הכנה למחלה בזמן הייחום
? הורמון האסטרוגן האחראי על ההתנהגות המינית , ועל בשלות הזקיק (כיס שבו הביצית נמצאת בתוך השחלה לפני הבקיעה )וכן על תפקוד מערכת החיסון ברחם.
? פרוגסטרון הורמון המופרש בשלב מאוחר יותר של המחזור , לאחר בקיעת הביצית ואחראי להתפתחות הגוף הצהוב , התפתחות דופן הרחם כהכנה להתחברות הביצית המופרית ,ושימור ההריון. תחת השפעתו מתעבה דופן הרחם בשכבות של תאים המפרישים חומר צמיגי הממלא את חלל הרחם.,
בשלב זה של הייחום צוואר הרחם פתוח (הכנה לחדירת הפין הזכרי).דרך צוואר הרחם הפתוח חודרות בקטריות המוצאות את הנוזל המופרש ברחם ככר גידול מצוין להתפתחותם ,וכך נוצר זיהום ברחם. בניסיונו של הגוף להגן על עצמו ,מתרחשת מלחמה כנגד החיידקים ואשר תוצריה הנה מוגלה (כדוריות לבנות המופרשות כנגד החיידקים בגוף הרחם).צוואר הרחם נשאר פתוח (הפרשה קבועה מהבושת ) או נסגר.בשני המקרים הרחם שבגודלו הטבעי בכלבה במשקל של כ 15 ק"ג קרוב לעובי עפרון ,ואצל חתולה בקוטר של קשית שתיה, מתנפח וגדל בצורה מסוכנת ועלול להגיע לנפח עצום,עקב הצטברות המוגלה ברחם,במצב של דלקת סגורה .רעלים המצטברים בחלל הרחם משפיעים על שאר הגוף ובמיוחד על הכליות.מוות נגרם באין טיפול אם עקב קרע ברחם המתנפח וזיהום בחלל הבטן,או עקב זיהום כללי המתפשט בגוף, הגורם לקריסת מערכות עקב הזיהום החיידקי והרעלים,
יש לציין כי שנים רבות נעשה שימוש בפרוגסטרון מלאכותי הניתן בהזרקה או בכדורים למניעת ייחום.(ע"מ לבטל את תופעות היחום הלא רצויות כדימום בבית,הגעת כלבים זרים,וכן עקב המחשבה שאין כל סיבה לעקר כלבה/חתולה ,דבר היוצר שינויים הורמונאליים בגוף,כפי שאישה לא תעבור ניתוח להוצאת רחם ושחלות באופן אלקטיווי,)אך עם הזמן למדנו כי חד משמעית מומלץ לבצע ניתוח עיקור עוד לפני הייחום הראשון..
הסיבות לדלקת רחם בכלבות כאמור לרוב נעוצה בשלב ההורמונלי בו מצוי הרחם. מספר שבועות לאחר הייחום הרחם נמצא בהשפעת הורמון הפרוגסטרון אשר עלול לחשוף את הרחם לזיהום חיידקי עקב השפעותיו על המערכת החיסונית המקומית ברחם.החיידקים עצמם מגיעים אל תוך הרחם מאזור איבר המין החיצוני דרך צוואר הרחם בעודו פתוח עקב הייחום (הגוף מחכה להיכנס להריון) .לאחר חדירת החיידקים מתחילה להתפתח הדלקת ואז אנו יכולים לראות שני מצבים:
1) דלקת רחם פתוחה - צוואר הרחם נשאר פתוח ומאפשר הפרשה
של תוצרי דלקת (מוגלה) מתוך הנרתיק הניתנים לאבחנה בעין
2) דלקת רחם סגורה - צוואר הרחם סגור ותוצרי הדלקת נשארים ברחם וגורמים להיווצרות מעין שק מוגלתי בתוך חלל הבטן במקרה זה יש צורך בבדיקות נוספות כגון בדיקת דם ובעיקר הדמיית חלל הבטן ( צילום רנטגן או אולטרהסאונד) בכדי לאבחן שאכן מדובר בדלקת רחם .
סימני דלקת הרחם למעשה תלויים בסוג הדלקת כלומר צוואר רחם פתוח או סגור.הדלקת עצמה מאובחנת על פי רוב כ- 4-8 שבועות לאחר המחזור בכלבות ואצל חתולות בין השבוע הראשון לרביעי אחרי המחזור.
דלקת רחם יכולה להופיע בכל גיל !!
אבחנה :
הסימנים הם רבים מכיוון שהזיהום ברחם עלול לחדור לדם עצמו, להגיע למצב של זיהום דמי וכלל גופי (sepsis ) וכוללים חולשה, התייבשות, הקאות, שתיה מרובה, השתנה מרובה, הפרשות וגינליות ועוד.
בדיקה רפואית מלאה הנעשית ע"י הרופא והכוללת מישוש הבטן,אשר בה ניתן לרוב להרגיש רחם גדול מלא נוזלים,בדיקות דם, בספירת דם נקבל ספירה גבוהה של כדוריות לבנות (מערכת החיסון שלנו), צילום רנטגן /בדיקת אולטראסאונד.אבחנה של דלקת רחם יכולה להיות קלה וברורה ביותר ומצד שני לעיתים היא קשה ומאוד לא ברורה עד כדי הצורך להחליט להיכנס לניתוח לפתיחת בטן למטרות הסתכלות ,לפרטומיה,ע"מ לראות מה יש שם באמת
דלקת רחם זוהי מחלה המסכנת חיים . אותו זיהום חיידקי יכול להגיע למעשה לכל איבר בגוף ולגרום לקריסה.
למזלנו הטיפול הרפואי בדלקת רחם באם ניתן בזמן ,ברוב רובם של המקרים מצליח להציל את בעל החיים. הטיפול כולל ייצוב של הכלבה או החתולה ע"י מתן נוזלים תוך ורידיים, תרופות אנטיביוטיות ותרופות נוספות בהתאם למצבה הקליני של הכלבה חתולה. ברגע שהכלבה החתולה יציבות מספיק חובה לנתח ולהוציא את הרחם המוגלתי (בדלקת סגורה הרחם מהווה דוד תסיסה של חיידקים) החוצה , למעשה זהו ניתוח הדומה לניתוח העיקור אך עקב מצבה הגופני הקשה של הכלבה/חתולה ןהאיבר החולה (רחם) דרושה זהירות רבה בהוצאתו החוצה.
בכלבות בודדות אשר ערכן הוא ברבייתן ,כלבות גזעיות בעלות תעודת יוחסין(זוכות בתחרויות ) ניתן לבדוק את האפשרות בטיפול רפואי ללא ניתוח:טיפול זה נעשה בעזרת טיפול הורמונלי המאפשר לפתוח את צוואר הרחם,בשלב הראשון, ובעזרת הורמון אחר לגרום לכיווצי רחם המוציאים את המוגלה החוצה,בנוסף טיפול אנטיביוטי במינונים גבוהים למשך תקופה ארוכה יעזרו להילחם בזיהום,ותגרום לירידה בזיהום ואפשרות בעתיד כן לעבר את הכלבה. אך יש לזכור:
א. הטיפול מסוכן ועלול להסתיים במות הכלבה ,עקב חוסר יכולת הגוף והתרופות להתמודד עם הזיהום ותוצריו.
ב. לדלקות רחם לרוב ישנה תכונה של חזרתיות ,עקב רגישות המערכת לייחום (לשינוי ההורמונאלי),ז"א הדלקת עלולה לחזור.
ג. הסיכוי לפוריות בכלבה כזאת נמוך ביותר עקב הפגיעה ברירית הרחם.
יש לדעת שניתן למנוע דלקת רחם בקלות וזאת ע"י עיקור כלבות חתולות בגיל צעיר. יש לדעת בנוסף כי עיקור מוריד משמעותית את הסיכויים לחלות בסרטן בעטינים של כלבות חתולות בצורה משמעותית, עקב השינוי ההורמונאלי המביא להפסקת התפתחות רקמת העטין של הכלבה/חתולה,לכן ככל שנעשה בגיל צעיר יותר את ניתוח העיקור כן נמנע בעתיד תחלואה מיותרת הגורמת לסבל והעלולה להסתיים במות ידידתנו על 4.
ומה עם מיקה?
מיקה לאחר האיבחון במרפאה אושפזה, מצבה יוצב בעזרת נוזלים וטיפול אנטיביוטי, הוכנסה לניתוח שממנו יצאה "רזה " ב 3 ק"ג, וללא רחם גדול ומוגלתי, התאוששה יפה מהניתוח,וכבר ביום למחרת שוחררה הביתה.
ד"ר ישראל זילברמן
רופא וטרינר
חבר בעמותת הרופאים הוטרינריים לחיות מחמד
http://www.vetcare.co.il





מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב